Σελίδες

Δευτέρα, 14 Απριλίου 2014

ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ



Γ. Αρναούτης: «Υπάρχει η πολιτική που θέλει να οδηγήσει τα παιδιά έξω από το Γενικό Λύκειο»
 
Από τη μεγάλη διαμαρτυρία των μαθητών της Δράμας στις 26 Σεπτεμβρίου 2013. «Νέο Λύκειο κομμένα και ραμμένο στα μέτρα των φροντιστηρίων». (Φωτ. αρχείου).
Δυσκολεύει η βαθμολογία, καθώς χρειάζεται 10 άλγεβρα, γεωμετρία, νέα, αρχαία ή λογοτεχνία και 8 τουλάχιστον στα άλλα μαθήματα – Αν εφαρμοστεί, θα εκτινάξει τη σχολική αποτυχία και τη μαθητική διαρροή από το Λύκειο σε πολύ υψηλά ποσοστά.


Του Θανάση Πολυμένη

ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΥΝ από φέτος τα πράγματα για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου, καθώς καλούνται για πρώτη φορά, να δώσουν προαγωγικές εξετάσεις για να περάσουν την τάξη, με άμεσο κίνδυνο ακόμα και να χάσουν χρονιά οι περισσότεροι από αυτούς, καθώς δυσκολεύει η βαθμολόγηση, ενώ τα θέματα των εξετάσεων, θα επιλέγονται κατά 50% από τον καθηγητή και κατά 50% με κλήρωση από μια «Τράπεζα Θεμάτων».


            «Το πρόβλημα είναι σοβαρό και δυστυχώς οι γονείς ακόμα δεν το έχουν καταλάβει», επισημαίνει μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο», ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ν. Δράμας κ. Γιάννης Αρναούτης, ο οποίος και μας εξηγεί σχετικά: «Αυτό το νέο σύστημα ξεκινάει ήδη από την τρέχουσα σχολική χρονιά για τους μαθητές της Α΄ Λυκείου και θα πάνε στη Β΄ τάξη. Για τους μαθητές αυτούς, σημαίνει μεγαλύτερο άγχος, αύξηση στα έξοδα των γονέων για φροντιστήρια γιατί πολλές φορές η ύλη που βάζει το υπουργείο Παιδείας είναι πολύ μεγάλη και δεν καλύπτεται με τις ώρες που υπάρχουν στα σχολεία, και η διδακτέα ύλη είναι όλη εξεταστέα, δεν κόβεται τίποτα. Και μ’ αυτόν τον τρόπο, ενδεχομένως πολλοί μαθητές να μην καταφέρουν να περάσουν στην επόμενη τάξη».
            Δηλαδή μπαίνουν και άλλοι περιορισμοί για τις εξετάσεις;, ρωτάμε τον κ. Αρναούτη. «Πρέπει να έχει οπωσδήποτε μέσο όρο 10 σε όλα τα μαθήματα. Εκτός απ’ αυτό, θέλει 10 στα μαθηματικά, δηλαδή άλγεβρα και γεωμετρία 10, και επίσης στα αρχαία, νέα και λογοτεχνία σε ένα απ’ αυτά θέλει 10. Στα υπόλοιπα μαθήματα θέλει τουλάχιστον 8».



Από την μεγάλη διαμαρτυρία των μαθητών της Δράμας για το Νέο Λύκειο. Καθιστική διαμαρτυρία έξω από το δημαρχείο Δράμας στις 26 Σεπτεμβρίου 2013. (Φωτ. αρχείου).
            Ο βαθμός αυτός θα προσμετράται πλέον ως  μόρια και στις υπόλοιπες τάξεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση; «Ναι, θα μετράει  ο βαθμός της Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης. Από τις τρείς αυτές τάξεις θα βγαίνει ένας βαθμός, και αφού γίνει η ανάλογη προσαρμογή του με τους βαθμούς των τεσσάρων μαθημάτων στις Πανελλαδικές της Γ΄ τάξης, θα μετράει για την εισαγωγή του μαθητή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Γι’ αυτό κυρίως αυξάνεται το άγχος των μαθητών. Είναι ουσιαστικά πανελλαδικές εξετάσεις, και την στιγμή που θα έπρεπε να μειώνουμε το άγχος των μαθητών, αντίθετα το αυξάνουμε. Πιστεύω ότι αυτό το σύστημα δεν θα κρατήσει πάνω από 3-4 χρόνια, θα αναγκαστεί η κυβέρνηση να το πάρει πίσω από τις αντιδράσεις των γονέων, οι οποίοι ακόμα δεν το έχουν καταλάβει. Κι αν το έχουν καταλάβει, μόνοι οι γονείς της Α΄ Λυκείου, οι υπόλοιποι όχι. Όταν εφαρμοστεί πλήρως, τότε θα καταλάβουν και θα αντιδράσουν».
            Ουσιαστικά δηλαδή δημιουργεί «καλούς» και «κακούς» μαθητές από την Α΄ Λυκείου ακόμα; «Δεν υπάρχουν κακοί μαθητές! Υπάρχει η πολιτική που θέλει να οδηγήσει τα παιδιά έξω από το Γενικό Λύκειο, να τα στρέψει στην Τεχνική Εκπαίδευση. Αν σου βάλω δύσκολα θέματα και δεν γράψεις καλά, σημαίνει ότι είσαι κακός μαθητής; Δεν το κατάλαβα!»
            Γιατί η «Τράπεζα Θεμάτων» δεν γίνεται αποδεκτή από την ΟΛΜΕ; «Γιατί θα μπαίνουν θέματα από όλη την ύλη. Ενδεχομένως όλη αυτή την ύλη, να μην έχει προλάβει να τη διδάξει, όπως θα ήθελε να τη διδάξει ο καθηγητής. Και πολλές φορές υπάρχουν μέσα σ’ αυτήν θέματα άγνωστα, στα οποία δεν έχει δοθεί τόση βαρύτητα, δεν τα έχει διδαχθεί καθόλου ο μαθητής. Τα μισά θέματα θα μπαίνουν από τον καθηγητή και τα μισά θα κληρώνονται από την Τράπεζα Θεμάτων. Οπότε αυξάνει η δυσκολία. Σε συνδυασμό και με τις προϋποθέσεις στον βαθμό που βάζει, που θέλει να έχεις 10 στη γλώσσα, στα μαθηματικά κτλ., όπως είπαμε, δυσκολεύουν τα πράγματα. Δεν αρκεί δηλαδή να έχω 12 στην άλγεβρα, 8 στη γεωμετρία να βγάλω μέσο όρο 10 για να περάσω. Θέλει 10 στην άλγεβρα 10 στη γεωμετρία και 8 τουλάχιστον στα υπόλοιπα.»

Αντιδράσεις της ΟΛΜΕ
            Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευση (ΟΛΜΕ), εξέδωσε μια επιστολή προς γονείς και μαθητές, στην οποία σημειώνει την επιμονή του υπουργείου Παιδείας «στην παράλογη, αντιεκπαιδευτική και αντιπαιδαγωγική απόφασή της να εφαρμόσει από εφέτος το νέο νόμο για το Λύκειο (Ν. 4186/2013), που προβλέπει πανελλαδικού τύπου εξετάσεις από εφέτος για την Α΄ Λυκείου και αξιοποίηση της λεγόμενης Τράπεζας Θεμάτων για τον προσδιορισμό των θεμάτων των εξετάσεων αυτών.»
            Όπως επισημαίνει η ΟΛΜΕ, αυτό θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Λυκείου, όπως:
- αύξηση της μαθητικής διαρροής και βίαιη εξώθηση των μαθητών και μαθητριών στην πρόωρη άτυπη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και στην απλήρωτη  και εκμεταλλευτική μαθητεία,
- ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου,
- μεταβολή του Λυκείου, Γενικού και Επαγγελματικού, σε ένα απέραντο ναρκοπέδιο αλλεπάλληλων εξετάσεων, 
- αποκλειστικό προσανατολισμό της λειτουργίας του σχολείου στις εξετάσεις με μοναδικό στόχο την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, 
- ενίσχυση της προσφυγής στα φροντιστήρια σε μια περίοδο ακραίας οικονομικής ανέχειας και σκληρής δοκιμασίας για την ελληνική οικογένεια.
Στην επιστολή της ΕΛΜΕ, τονίζεται επίσης ότι, «η διδακτέα ύλη έχει προσδιοριστεί με μεγάλη προχειρότητα τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς την έκτασή της. Σε ορισμένα μαθήματα η κάλυψή της απαιτεί δύο σχολικές χρονιές αντί για μία. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, τονίζουμε ότι η εμμονή στην ίδρυση και λειτουργία μιας «Τράπεζας Θεμάτων», και μάλιστα λίγες μέρες πριν τις εξετάσεις, μόνο και μόνο για να φανεί ότι τηρείται ο προβλεπόμενος προγραμματισμός, μόνο αρνητικές συνέπειες θα έχει στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσει το άγχος και την αβεβαιότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, με δεδομένο μάλιστα ότι ο βαθμός προαγωγής των μαθητών της Α΄ Λυκείου θα συνυπολογίζεται στην εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.»

Το νέο σύστημα προαγωγής
«Σοβαρότατα προβλήματα δημιουργεί και το νέο σύστημα προαγωγής από τάξη σε τάξη, λόγω των αυξημένων απαιτήσεων που θέτει. Αν εφαρμοστεί, θα εκτινάξει τη σχολική αποτυχία και τη μαθητική διαρροή από το Λύκειο σε πολύ υψηλά ποσοστά.
Επισημαίνουμε, επίσης, ότι τα σοβαρά κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, και ειδικά στα Επαγγελματικά Λύκεια και στις Επαγγελματικές Σχολές μετά τις διαθεσιμότητες-απολύσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών,  έχουν οδηγήσει, σε πολλά σχολεία, σε πλημμελή κάλυψη της ύλης με αποτέλεσμα να εμφανίζονται μεγάλες διαφορές από περιοχή σε περιοχή, με τα πιο μεγάλα προβλήματα να εντοπίζονται σε υποβαθμισμένες, απομονωμένες και δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας.
Παρά τις ενστάσεις  μας αυτές, το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε τελικά τις διαδικασίες της προκήρυξης για τη δημιουργία της τράπεζας θεμάτων μέσω του ΕΣΠΑ και ανάθεσε το έργο στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής διαθέτοντας 1.570.000 ευρώ για «ειδικούς και επιτροπές»!! Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε δαπάνη για πρόσληψη πάνω από 1.000 αναπληρωτών, με τους οποίους θα μπορούσε να αντιμετωπίσει σημαντικό μέρος των εκπαιδευτικών κενών των σχολείων.
Φαίνεται όμως ότι οι αρμόδιοι παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας στην πραγματικότητα δεν ενδιαφέρονται για τη βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης και την επίλυση των προβλημάτων λειτουργίας των σχολείων, αλλά μόνο για την υλοποίηση των αντιδραστικών και αντιεκπαιδευτικών αλλαγών που προωθούν η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο ΟΟΣΑ, με εργαλείο των κονδύλια του ΕΣΠΑ.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου